Nieuws en artikelen

CKM start bewustwordingscampagne mensenhandel

Geplaatst op 21-03-2017

In Nederland worden dagelijks honderden kinderen, jongeren en volwassenen uitgebuit door een mensenhandelaar. Het Centrum tegen Kinderhandel en Mensenhandel (CKM) start daarom dinsdag 21 maart 2017 de landelijke campagne ‘Maak het zichtbaar’ om het grote publiek bewust te maken van deze problematiek én om vooroordelen tegen te gaan. Gert-Jan Segers, fractievoorzitter van de ChristenUnie, en Nathan de Vries, presentator bij BNN, geven samen het startschot voor de campagne door samen in een speciaal ingerichte escaperoom te stappen.

‘Mensenhandel vindt plaats binnen alle lagen van de samenleving’, zegt Frank Noteboom van het CKM. ‘In alle soorten buurten, straten en huizen. Dat is iets wat veel mensen niet weten. Daar willen we verandering in brengen. Hoe meer mensen weten dat mensenhandel in onze samenleving een rol speelt, hoe meer we er samen tegen kunnen doen. Iedere oplettende burger kan namelijk signaleren en melden en daarmee een bijdrage leveren aan de strijd tegen mensenhandel. In onze campagne ‘Maak het zichtbaar’ leggen we uit hoe.

Op de speciale campagnesite www.maakhetzichtbaar.nl vertellen vijf jonge slachtoffers van mensenhandel hun verhaal. Noteboom: ‘Zij laten zien dat iedereen slachtoffer van uitbuiting kan worden. Door middel van deze verhalen willen we de vooroordelen wegnemen die er vaak bestaan rondom slachtoffers van mensenhandel. Neem de jonge meisjes die in handen vallen van een loverboy. Zij worden vaak naïef genoemd. “Het is je eigen schuld”, zeggen mensen dan. “Had je maar niet met hem mee moeten gaan”. Of: “Je had toch nee kunnen zeggen?” Daar willen we wat mee. Door middel van deze campagne willen we de verbinding maken tussen slachtoffers en de rest van de samenleving. We willen het taboe doorbreken dat op dit onderwerp rust. Zodra er vanuit de samenleving meer begrip komt, zullen automatisch meer slachtoffers met hun verhaal naar buiten komen en hulp durven zoeken. Nu gebeurt dat niet altijd vanwege de schaamte die er heerst. We moeten naar een andere manier van denken toe: slachtoffers hebben nooit schuld aan het feit dat ze zijn uitgebuit.’

Escapevan

Belangrijk element in de campagne is de escapevan, een caravan omgebouwd tot escaperoom. Bezoekers van deze speciaal ingerichte escapevan worden opgesloten en moeten via diverse puzzelelementen binnen tien minuten weten te ontsnappen. Noteboom: ‘We willen mensen zelf de ervaring geven, ook al is het maar tien minuten, hoe beklemmend en bedreigend het kan zijn als je bent opgesloten.’ De escapevan staat de komende weken achtereenvolgens in Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Leeuwarden. Fractievoorzitter Gert-Jan Segers en presentator Nathan de Vries stappen op 21 maart samen als eerste in de escapevan en doen een poging om te ontsnappen.

Help jij mee?

Help jij mee? Kijk op de campagnesite www.maakhetzichtbaar.nl wat jij kunt doen!

Deze campagne wordt mogelijk gemaakt dankzij de Nationale Postcode Loterij

 

Naar overzichtKijk ook op mensenhandelweb.nl